UV-filter

Hejsan!
Idag tänkte jag ge er ett litet tips angående UV filter.

Ett UV-filter sorterar bort UV-ljus så att det inte kommer in i kameran. Förr när man använde sig av analoga systemkameror var det jätte bra då man fotograferade exempel snö då man kunde få många blåa stick i bilden (bilden kunde bli väldigt blå), men idag behövs egentligen inte UV-filter eftersom de digitala systemkamerorna har inbygd vitbalans (UV-filter).

Jag tycker att man ska använda ett UV-filter iallafall då det är ett jätte bra skydd för kameralinsen. Och eftersom man inte ser skillnad på bilder med eller utan UV-filter så är det ett perfekt skydd.
Jag har dock läst att några tycker att dom får sämre bildkvalité av UV-filter men det är inget jag har lagt märke till, jag ser ingen skillnad på bilder med eller utan UV-filter när det gäller kvalitén på bilderna. Så jag rekomenderar starkt att man ska införskaffa sig ett sådant filter just för säkerhetens skull.

Varför ska man ha skydd då?
Jo av den enkla anledningen att ett UV-skydd kostar några hundra medans ditt objektiv kostar minst några tusen. Om du skulle få en repa, spricka eller att hela linsen skulle gå sönder måste du köpa ett helt nytt objektiv, och det ligger på flera tusen, men om du har på ett UV-filter så är det det som kommer att få skadan och då är det bara att slänga och köpa ett nytt för någon hundralapp.

Här är en bild på ett UV-filter som gått sönder... tur att det inte var linsen på objektivet (lånad bild från google)


Såhär ser ett UV-filter ut:  (lånad bild från google)



Jag har själv UV-skydd på alla mina objektiv just för skyddets skull, för om olyckan skulle vara frame är det skönt att veta att jag kan köpa ett nytt filter för nån hundralapp istället för ett helt nytt objektiv för flera tusen.

Hoppas ni lärt er något nytt!

Ha det bra!


1 Julia skriven

Hej!

din blogg är så otroligt bra! du får inte sluta uppdatera den!

2 Liv skriven

Hej! Jag har själv funderat på att börja blogga här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: