ISO

Hejsan på er!

Fick frågan ifall jag kunde lägga upp fler tips här på bloggen så självklart ska jag försöka göra det!

Mitt tips idag handlar om ISO. För er som inte vet så är det hur känslig kameran ska vara för ljus. Lite som en digital bländare. (För er som vill veta lite mer så är ISO en förkortning av International Standard Organisation, vad det nu betyder.. hehe.)

Jag tycker själv att ISO kan vara lite svår att förklara men här om dagen så förstördes mina bilder på grund av att jag inte tänkte efter helt innan jag tog bilderna när det gällde ISOn så jag tänkte att jag måste varna andra så att inte ni gör samma misstag. Så jag tänkte göra en för- och nackdelar lista.

Fördelar:
- Snabbare slutartid med höga ISO tal
- Man kan få ljusare bilder med höga ISO tal ifall det är mörkt
- Man kan göra snygga stärnor av ljuskällor eftersom kameran blir mer känslig för ljuset med högre ISO tal (se bilderna nedanför)



Nackdelar:
- Bilderna blir ofta (skulle nästan villja säga alltid) mycket brusigare och kornigare ifall man har höga ISO tal (se bilderna nedanför)

ISO 100



ISO 1600


Ser ni skillnaden?

Jag tycker att det är jätte viktigt att tänka på detta när man ska fotografera. Jag har ALLTID min ISO på 100 eftersom jag tycker kavlitén på bilden är mycket viktig. Men så skulle jag ta kort i skymningen här om dagen och glömde mitt stativ så då ökade jag ISOn till 1600 för att få snabbare slutartid för att inte få suddiga bilder. Sen dagen efter så skulle jag ta kort på en fin ros utomhus i solen då 100 på ISOn skulle räckt, men jag glömde att ändra så jag fotograferade med 1600. Sen när jag öppnade bilderna i datorn så var dem nästan helt förstödra, det var jätte dålig skärpa eftersom bilderna var så brusiga. Så jag slängde faktiskt ALLA bilderna och gick ut och tog nya med rätt ISO tal.

Ibland frågar jag mig själv om det är värt att ta en bild ifall jag måste ha så högt ISO tal för bilden kommer antagligen att ha väldigt dålig kvalité och det tycker iallafall inte jag är så skoj så då slutar det ändå med att jag slänger bilden. Men att öka från 100 till 400 brukar inte vara så stor skillnad, så man får helt enkelt testa sig fram. Men att ha högsta ISO talet är inget jag rekomenterar ifall man inte bara MÅSTE ta den bilden.

Så tänk på detta när ni fotograferar, ta bort ISOn från AUTO och ställ den på 100 för då garanterar jag att ni kommer få bättre kvalité på era bilder och ni kommer känna att ni har mer "makt" över kameran. Det är faktiskt NI som jag ta kortet inte kameran!

Och glöm för guds skull inte bort att kolla att ni har alla inställningar på kameran rätt innan ni tycker av 100 bilder och sedan upptäcker att alla bara ska slängas... som jag gjorde.

Hoppas ni förstod och uppskattade tipsen så ska jag verkligen försöka att slänga in lite fler tips till er!
Ha det bra!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: