Hur man gör ett regnskydd till kameran

Såå, nu har jag äntligen fått fotat lite inför detta inlägget. Jag är inte världsmästare på att förklara genom text så jag hoppas att ni förstår iallafall. Sen vill jag bara säga att jag inte kan garantera att detta är 100% vattensäkert. Men det funkade för mig när jag stod i ösregn i några timmar. Sen måste jag tacka mina kära vänner Cara-Erika och Ellen som hjälpte mig att få ihop det. Så då börjar vi väl.
 
1. Du behöver två plastpåsar, tejp och gummiband. Och kameran såklart.
 
 
 
2. Börja med att ta av objektivet ifrån kamerahuset.
 
 
 
3. Ta en av påsarna och lägg kameran i den. Spän åt påsen och gör en knut under kameran. Ta ut kameraremmen vid knuten så att du har något att hålla i. Det gör inget om den blir blöt.
 
 
 
4. Gör ett hål i påsen vid sökaren.
 
 
 
5. Tejpa fast påskanterna på sökaren.
 
 
 
6. Gör nu ett hål där objektivet ska sitta.
 
 
 
7. Sätt fast objektivet.
 
 
 
8. Tejpa fast påsen på objektivets nederdel. Se till att du inte tejpar fast där man ska kunna zooma (det lyckades nämligen jag med först, vilket gör det svårt att zooma ut och in.)
 
 
 
9. Gör objektivet så långt det bara går.
 
 
 
10. Sätt på den andra påsen över objektivet.
 
 
 
11. Fäst ett gummiband längst ner på objektivet. Ungefär där tejpen sitter.
 
 
 
12. Nu kan du klippa av plasten som hänger utanför.
 
 
 
13. Gör sedan ett hål vid linsen och dra ner påsen så att den är precis under.
 
 
 
14. Sätt nu ett gummiband där också.
 
 
 
15. Och nu är det klart. Har man en vit påse som jag använder så kan man tyvärr inte se hur bilderna blir efteråt. Därför skulle jag tipsa om att använda en genomskinlig påse.
 
 
 
Som sagt så vill jag inte garantera att detta är 100% vattentåligt. Men det funkade för mig. Man får bara kolla så att alla ytor är täckta.
Lycka till nu!
 
1 Jessica skriven

Toppen! Tack :D

Svar: Varsågod! :)
Alex

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: