Såhär gör man droppbilder

Hej på er!
 
Tack för alla fina kommentarer på droppbilderna, blir jätte glad! Det var några som gärna ville att jag skulle berätta hur jag gjorde så det ska jag göra nu tänkte jag.
 
Jag började med att sätta på mitt zoomobjektiv. Det är bättre än macro eftersom man kan zooma in och ut då. Innan när jag fotat droppbilder så har jag alltid haft macroobjektivet.
 
Sedan så fyllde jag en genomskinlig skål med vatten och satte den under kranen. Sedan får man stå en stund för att få lagom mycket vatten som ska droppa. Beroende på om man vill ha många eller kanske bara en droppe så får man ha olika mycket vatten som rinner.
 
Efteråt letade jag upp något som jag kunde ha som bakgrund. Oftas brukar jag skriva ut ett A4 papper med någon fin färg eller mönster, men sist tog jag en grön skärbräda.
 
Har man ett vanligt A4 papper så kan man tejpa fast det på kranen. Men när man tar en skärbräda så kan man stötta den mot ex. glas/kranen eller något annat som finns.
 
Efteråt så satte jag kameran på ett stativ för att få så skarpa bilder som möjligt. Jag har testat att fota utan stativ men bilderna blir betydligt mer skarpare med som ni kan se här nedanför.
 
    
Med stativ
Utan stativ
 
Efteråt så tog jag min externa blixt och lade den bakom skärbrädan/bakgrunden eftersom jag ville få ljuset bakifrån istället för rakt framifrån som jag brukar fota. Plus att det bllir ganska snygg effekt när bllixten lyser igenom bakgrunden. Jag tycker även att dropparna ser mer "oljiga" och "hårda" ut om man fotar med blixten bakifrån.
 
 
Blixt baifrån
Blixt framifrån
 
Det som är lite roligare om man fotar med blixten framifrån istället är att man ser bakgrundens mönster igenom droppen, som ni kan se på bilden ovan. Men det är en smaksak.
 
Så när allt var på plats så får man börja testfota för att se om bländare och slutartid är bra eller om man behöver ändra dem. När man hittat den slutartid man behöver för att kunna frysa en droppe så får man fixa bländaren därefter. Jag tycker det är finast om man har ett lågt bländartal eftersom bara det som kameran fokuserar på blir skarpt medans resten blir lite suddigare. Som ni kan se på bilden ovan till höger så är bakgrunden och en del av vattnet suddigt så att bara dropparna och "plasket" är skarpt.
 
Så när kamerainställningarna känns rätt så får man kolla så att blixten har rätt styrka också. Blir bilderna för mörka men man inte kan minska slutartiden så kan man (med extern blixt) öka styrkan på blixten. Eller tvärtom, har man för snabb slutartid så att kameran inte får med hela bilden så får man minska styrkan på bllixten så att man kan minska slutartiden en aning.
 
En bild som jag tycker är för mörk
En bild som jag tycker är för ljus
 
 
Så när allt är på plats, kamera- och blixtinställningarna är rätt och vattnet droppar i den takt man vill så är det bara att börja fota. Ett tips är att kanske ta fem bilder i sträck, sedan kollar man så att kvalitén i bilderna blir bra. Sedan är det bara att ta några knäpp till i rad, kolla så att allt stämmer och sedan fortsätter man så.
 
Ett tips är att verkligen kolla så att kameran fokuserar rätt så att inte t.ex kanten på skålen inte är i fokus så att dropparna blir suddiga. Har man poblem med att kameran inte fokuserar där man vill så kan man gå in och låsa fokusen på en viss punkt. Sedan kan man gå in och ända den punkten om man vill fokusera på andra ställen eller byta vinklar.
 
På tal om vinklar. Testa massa massa olika vinklar. Lite underifrån, rakt framifrån, till höger, vänster, ovanifrån m.m. Sedan kan ni ibland kanske bara ta kort på dropparna, ibland bara på "plasket" och ibland på allt. Ibland långt ifrån och ibland nära. Ta bak stativet, flytta närmare, höj det, sänk det.
 
En bild på bara dropparna
En bild lite underifrån
 
 
Det är så svårt att förklara såhär i text men jag hoppas att ni förstår, annars får ni fråga. Svarar alltid på alla kommentarer! Kanske ska testa att göra en video någon gång så att man kan förklara och visa lite bättre?
 
Hoppas iallafall att ni gillade tipset oh går till köket och fotar droppar direkt! Kramar
 
 
Två gamla bilder som jag tagit, skoj att se hur mcyket man utvecklas.
 
1 Jessica skriven

Nu skall jag experimentera, tackar! :D

Svar: Ja gör det! :D
Alex

2 Anonym skriven

Hej! Det blir verkligen supersnygga bilder :D Kan man fota med mobilkameran också? :)

Svar: Hej! Ja det går säkert bra :)
Alex

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: