Skapa en egen bild i photoshop

Idag när det är så tråkigt väder ute så tänkte jag ge er ett tips om vad ni kan göra inne utan att behöva använda kameran.

Skapa en egen bild.

Ni behöver photoshop eller liknande program, paint kan även fungera.
Jag användde mig av Photoshop och olika penslar.

Börja med att tänka på en bild ni skulle vilja göra, sedan börjar ni. Om ni arbetar i Photoshop tycker jag det är viktigt att ni gör allt i olika lager för då kan ni alltid gå in och ändra färg, storlek med mera.
Jag tänkte visa en snabb bild jag målade fram för att visa er ett exempel på vad ni kan göra.



1. Jag började med att göra bakgrunden i den färg jag ville ha, jag började med en rosa men bytte sedan till grön men til slut bestämde jag mig för att gult blir bäst.
2. Nu målade jag det som ska vara huvudobjektet vilker är trädet, leta upp en fin pensel ni vill använda er av så blir det lätt, annars kan man självklart måla själv.
3. Jag tyckte att det skulle vara fint med en inramning så som ni ser i hörnena satte jag dit ramar. Valde att göra det i en guldaktig färg.
4. Lite fantasi tyckte jag skulle vara skoj att få med i bilden så jag letade upp några penslar och som ni ser så så är det lite sträck som sticker ut ur trädet i samma färg som trädet. Meningen är att det ska se ut som om det kommer från trädet men samtidigt ska det inte se ut som grenar. Jag hade tänkt göra så att dom lyste men det såg inte alls bra ut tyvärr.
5. Efter mycket tänk på vad jag ska göra med bakgrunden så kom jag på att jag kan ta färgkluttar och göra till himmel, berg och gräs. Jag började med blå färg till himelen, sedan grått som en bergskant och tillslut en grön färg till gräset. Som ni ser så valde jag att ha "riktigt" gräs längst ner på bilden för lite mer effekt.

Jag tycker personligen inte att just denna bilden är så snygg eftersom jag bara slängt ihop något jätte snabbt. Men om man sitter ner en stund och lägger lite energi i det så tror jag att det kan bli riktigt snyggt.

Så sätt er vid Photoshop eller liknande program och måla fram en fräck bild som man inte kan ta med kameran. Eller varför inte ta en bild ni tagit med kameran och måla på den till något roligt. Bara fantasin sätter gränser.

Lycka till!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: