Svar

Hej på er!
 
Fick denna kommentaren igår. Men personen lämnade inga kontaktuppgifter så tänkte svar här i ett inlägg.
 
"Jag tänkte på det här med magen och IBS som du skrev om i nåt inlägg tidigare. Jag upplever att min syrra är smal, till och med väldigt smal egentligen. Hon har ofta kläder som inte är så tajta utan t-shirts och sånt så man märker inte putmagen. När hon sen liksom ska klä upp sig och göra sig fin så vill hon ju ha nånting lite tajtare. Då blir hon lite ledsen och besviken när magen ser ut som en ballong. Den putar verkligen ordentligt fastän hon är så smal. Den putar ju ofta även när hon har lite lösare t-shirts men det syns inte.

Min fråga är om du tränar nånting? Tränar du kondition eller styrketräning eller nånting sånt?"

Det där med putmage är ju något jag också lider av. Och precis som du skrev så vill jag också kunna ha på mig något lite tajtare när jag ska klä upp mig, och precis som din syster så blir jag också ledsen varje gång jag ser hur mycket min mage putar ut. Och de gånger jag haft en lite tajtare klänning så har det alltid slutat med att jag mår skit dåligt och skämms med armarna över magen för att ingen ska se den.
 
Men när jag köper nya kläder så försöker jag fokusera på vad som passar mig, istället för att bli ledsen över vad jag inte kan ha på mig. Och det finns jätte mycket snygga kläder som inte sitter åt runt magen. T.ex. sånna volanglinnen. De ser ut såhär på ett ungefär:
 
Bilden är tagen från Nelly.com
 
De är tajta men ändå slappa runt putmagen. Väldigt fint när man vill klä upp sig. Sen tycker jag det är riktigt snyggt om man har tajtare byxor/kjol och sedan en lite pösigare tröja över, vilket passar oss putmagar jätte bra. Det handlar om att hitta det man själv känner sig bekväm med.
 
Ett litet tips till din syster är att testa att inte dricka mjölk och minska intaget mejeriprodukter eftersom det ofta gör att man får en svullen mage. Har hon IBS skulle jag även vilja tipsa om att testa att minska eller ta bort kolhydraterna helt. Vet flera som upplever att de mår mycket bättre utan dem. Putmagen blir även mindre då.
 
Sen kan de vara så härligt att det bara är gaser. Tuggar man tuggumi och dricker kolsyrat så får man mycket mer luft i magen vilket gör att den putar ut. Så vi med IBS eller andra magbesvär ska helst undvika de så gott det går. Jag själv blir faktiskt väldigt gasig av tuggumi. Det kan gå så långt att jag får kramper av det.
 
Sen till din fråga om träning. Jag är en typsik periodare. Jag kan träna stenhårt och jätte profsigt sex dagar i veckan i 2-4 veckor till att inte träna nått på en månad och sedan börjar det om. Ibland tränar jag tre dagar i sträck och sedan kan det ta två veckor innan jag tränar igen.
 
Det jag tränar är oftast styrka. Tycker det är ganska roligt faktiskt. Men nu när vädret är så bra så blir det mer kondition. Så då går jag ut och springer på kvällen när det är lite kallare och luften är lite friare från pollen. Men som sagt är jag en riktig periodare så det beror helt på. I vintras simmade jag 3-4 ggr i veckan och gymmade en stund innan. Så jag tränar inget speciellt.
 
Men tillbaka till detta med magen. Jag blir ju som sagt oftast förstoppad och då är det rirkigt skönt att träna eftesom magen kommer igång oftast. Så om jag är förstoppad och tränar kanske 20 min så är det bara att springa på toa efteråt, oftast. Så det kan jag tipsa er alla där ute som ofta har förstoppning. Ut och rör på er så ska ni se att magen kommer igång!
 
Hoppas du fick svar på din fråga och tack till alla er som kommenterade på mitt förra inlägg. Herregud vad glad jag blir när jag ser alla era fina kommentarer!!! Tusen tack till alla er som går in här, ni gör mig så galet glad! Tack tack taaaack!!!!
 
 
Här har ni lite bilder på hur jag kan gå klädd, lite pösigare linne och sedan en slapp tröja över och tajtare byxor.
Kram på er alla!
 
 
 
    
 
    
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: