Fota hjärtan

Mitt fototips idag bli att fota hjärtan. Jag har två exempel som ni kan se här nedanför.



Hur ni tar fotot till vänster:

Det som behövs är:

- En ring (hellst ganska bred då den står lättare och trillar inte)
- En bok
- En lampa som ni kan flytta runt som ni vill

Såhär gör du:

Du slår upp mitten av boken och lägger på ett ställe där du har gått om plats att flytta runt en lampa på. Om du vill ta bilden längre ifrån så se även till att ha en fin bakrund ifall den skulle synas.

Sen kommer vi till det trixiga och det är att få ringen att stå upp. Här gäller det att ha lite tålamod och försök även att sätta ringen i mitten av boken för att få en fin för- och bakrund.

När ringen står där den ska tar vi fram lampan. Jag använder mig av en liten bordslampa men en ficklampa funkar lika bra. Nu får man flytta runt lampan för att hitta det "rätta" hjärtat, man kan även flytta runt lampan medans man fotar för att få lite olika former på hjärtat.
Ni får tyvärr räkna med att ni får hålla lampan i luften med ena handen och kameran i andra så om det blir jobbigt under tiden nu plåtar så ta små pauser för man ska inte bli skakig i armarna för då fins risken att bilden blir suddig.
Sen är det viktigaste att ni INTE använder blixten då den kommer ta bort ljuset från lampan så det inte blir något hjärta.

Nu är det bara att fotografera, jag använde mig av ett macro objektiv för att komma närmare. För er som är intresserade av att redigera så gjorde jag så att jag tog bort färgen i bilden och ökade kontrasten för att få fram den hjärtformade skuggan mer.


Hur ni tar fotot till höger:

Det som behövs är:

- En tjock bok (jag använde min bibel)
- Två stycken enkronor eller något annat litet och hårt.

Såhär gör du:

Först och främs letar du upp ett ställe med fin bakrund, hellst enfärgad och efter det slår du upp mitten av boken. Sen tar du en sida på var sin sida och viker dom in mot mitten. Här gäller det att ha tålamod då sidorna lätt trillar ner igen. Därför använde jag mig at två enkronor som jag la på yttersidan av båda sidorna för att hålla uppe dom. Ge inte upp om det inte funkar på en gång för det är väldigt pilligt och om inte enkronorna funkar så kommer ni säker på en annan lösning.

Sen är det inte mycket mer att göra än att fotografera. Se till så att fokusen ställs på hjärtat och inte bakrunden eller inuti hjärtat som min kamera gärna ville göra. Jag använde mig av båda mitt macro objektiv och mitt "standard" objektiv för att variera lite.

Såhär blev rusultatet:



Lycka till med er nu och kommentera gärna vad ni tyckte om detta tipset!

1 Sarah skriven

Roligt tips! Om man har stativ så är juh det att föredra vid iaf bild nummer 1 när man ska ha rätt ljus med lampan! Eller å va två ;-)

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: