Inställningar

Hejsan!
Jag tänkte förklara lite vad som menas med inställningarna jag brukar skriva under bilderna.
Det brukar ju stå något i stil med "Bländare: F/7,1  Slutartid: 1/400 sek  ISO: 100"

Bländare: Bländaren är själva "hålet" i kameran där ljuset som skapar bilden kommer in. Har man ett lågt bländartal så är "hålet" störra och släpper in mer ljus. Har man ett högt bländartal så släpper man in lite ljus.
Har man ett lågt bländartal så blir bara det man fokuserar på skarpt och bakgrunden blir suddig, har man därimot ett högt bländartal så blir hela bilden skarp.
Tänkte ge er två små tips på när ni ska använda vad.
Porträtt fotografering - då tycker jag (och många andra) att personen ska vara i fokus, inte det i bakgrunden. Därför brukar man ha ett ganska lågt bländartal vid fotografering av människor.
Fotografera blommor - då är det ett högt bländartal som gäller eftersom man vill att hela blomman ska vara skarp. Har man ett lågt bländartal kan det hända att mitten av blommar blir skarp men att löven blir suddiga och det är väldigt tråkigt.

Slutartid: Det är helt enkelt hur länge bilden ska tas, (hur länge kameran ska släppa in ljus). Man ska hellst inte ta bilder på fri hand med en slutartid under 1/100 sekund då bilderna lätt får en rörelseoskärpa.
Tänkte även här ge er två små tips på när ni kan använda vad.
Sportfotografering - då är det viktigt med en snabb slutartid för att inte få någon rörelseoskärpa.
Landskapsfotografering - här kan det vara jätte snyggt med en lång slutartid för då kan man se molnen/vattnet röra sig samtidigt som träd och själva landet är skarpt. (Viktigt att använta sig av ett stativ eller något att sätta kameran på för annars blir bilden sudig.)

ISO: Detta är egentligen en förkortning för "Internationella standardiseringsorganisationen". Fast jag vet inte vad det har men någonting med ISO att göra för ISOn är nästan som bländaren bara att det sker i sensorn och är inget mekaniskt. Det är sensorns kännslighet för ljus. Det är lite svårt att förklara tyvärr men man kan säga som såhär att förr när man köpte film till kameran (när digitalt inte fanns) så fanns det olika ISO på filmen beroende på hur kännslig man ville att filmen skulle vara mot ljus.
Har man ett lågt ISO tal så tar sensorn upp lite ljus, därimot minskar risken med brus. Jag använder mig nästan alltid av det lägsta ISO talet. Har man ett högt ISO tal så tar sensorn upp mer ljus men man får mycket mer brus i bilden tyvärr.
Har man högt ISO så kan ljuskällor bli stjärnformade, vilket kan vara riktigt snyggt.
Tyckte det var riktigt svårt att förklara ISOn men hoppas ni förstår lite iallafall. Tänkte visa er två bilder där jag använt mig av ett högt ISO när det vart mörkt ute för att få fram stjärnor från ljuskällorna.



Ser ni stjärnorna i bakgrunden?

Hoppas ni förtår lite mer om inställningarna nu!
Ha det bra!

1 Amanda skriven

Du, det skulle verkligen vara jätte kul! Bor inte vi "grannar" föresten?! (Dyröd elr Stenhålt bor väl du i, eller är det fel person?) Kanske till sommaren eller senare vår? Jag fattar verkligen inte hur man kan ta så fina bilder, själv fotar jag lite hipp som happ och även om jag försöker blir det lite si sådär!! XD

Kram Amanda

2 Amanda skriven

Du, det skulle verkligen vara jätte kul! Bor inte vi "grannar" föresten?! (Dyröd elr Stenhålt bor väl du i, eller är det fel person?) Kanske till sommaren eller senare vår? Jag fattar verkligen inte hur man kan ta så fina bilder, själv fotar jag lite hipp som happ och även om jag försöker blir det lite si sådär!! XD

Kram Amanda

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: