Skydda eran kamera

Tänker ge er ett praktiskt litet tips idag.

Linsskydd
är det jag tycker är viktigast. Får man en repa på linsen så är det enda man kan göra att köpa nytt objektiv och det är inte så billigt. Så var noga med att ha på linsskyddet på alltid när du inte använder kameran.

Kameraväska är något annat jag tycker är väldigt viktigt. Den skyddar kameran mot i princip allt. Om du skulle trilla så går inte kameran sönder lika enkelt eftersom väskan får ta smällen. Glömmer du den i solen så skyddar väskan mot värmen, en bra stund i alla fall. Och det allra viktigaste, kameran blir inte lika smutsig och dammig utan håller sig ren längre. Damm och smuts kan lätt lägga sig inuti kameran och göra så att man får svarta fläckar på sina bilder och det tycker i alla fall inte jag är så skoj att se.
Även om man han en liten digital kompaktkamera tycker jag att man ska skaffa sig en kameraväska för dom kan man också tappa.

Nackrem/axelrem är något väldigt bra att ha för att kunna skydda sin kamera. Försök att ha det runt nacken så ofta det går så slipper du tappa kameran. Nackremen har räddat min kamera ett antal gånger när man gått och snubblat till så att man tappat kameran, så istället för att åka i marken hänger den kvar runt nacken.

Plastpåse tycker jag att alla alltid ska ha med sig i sin kameraväska. Det kan börja regna när som hellst och då kan det vara skönt att kunna lägga kameran i påsen så att den inte blir fuktskadad. Även om man har kameran i sin kameraväska är det inte säkert att den kan hålla regnet utanför. Så lägg kameran i påsen och sedan i kameraväskan så kommer den överleva regnet.

Placeringen är också viktig, vart du lägger kameran när du inte använder den. I kameraväskan på ett ställe där väskan ligger stadigt är självklart det bästa stället. Har du barn eller hund/katt hemma kan det vara smart att lägga kameran på ett ställe där dom inte kommer åt den. Sen ska du självklart inte lägga den på ett ställe där någon kan sno den.

Kameran och alla dess tillbehör är mycket pengar så var rädd om sakerna och ta hand om din kamera så kommer den hålla längre.

Hoppas ni gillar tipset och får användning av det!
Ha det bra!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: